Poslední dobou se v našich životech začíná promítat rozšířená a virtuální realita. Je to nový trend, protože propojení virtuální reality s reálným životem lidi láká. A není jen zajímavý pro běžný trh a zábavný či herní průmysl. O VR a AR mají zájem hlavně podniky, které neustále hledají jejich využití. Takže tohle je budoucnost, která časem změní životy každého z nás ať už v zaměstnání nebo v běžném životě. Největší poptávka je samozřejmě aktuálně v USA. V Evropě to takové není, ale čeká se na obří boom.
VR – Virtuální realita
Virtuální realita je na světě už docela dlouho. Pokud se podíváme do historie, tak první zmínka o brýlích, které zobrazí jiný prostor kolem nás přišla v roce 1935. Do širšího povědomí se VR dostalo v roce 1992 díky hollywoodskému snímku Trávníkář s P. Brosnanem. My jí začali vnímat až v roce 2012, kdy Palmer Lucky (zakladatel společnosti Anduril Industries) představil prototyp headsetu Oculus Rift.
Virtuální realita je technologie, která vás po nasazení brýlí přenese do virtuálního života. Takže vy si takhle sedíte v obýváku, nasadíte si takové obří brýle (headseat) na hlavu, které připojíte k opravdu výkonnému PC s výbornou grafickou kartou nebo k PlayStationu a vstoupíte do 3D světa. A tak se najednou ocitnete na vesmírné raketě nebo v kleci a kolem vás plavou žraloci.
Základem VR jsou speciální brýle, které detekují polohu hlavy pomocí dvou obrazovek vytváří stereoskopický obraz. Většina takových brýlí je pak vybavena i sluchátky, které vyvolají hlubší 3D zážitek. Kromě samotných brýlí se používají i rukavice nebo různé ovladače.
Reálnost grafiky je v současnosti na docela slušné úrovni, ale všechno se odvíjí od výkonu počítače.
AR – Augmented reality
Zkratka AR znamená rozšířená realita. Ukazuje reálný svět a v něm vykreslené virtuální objekty. Funguje to tak, že mobilem najedete na nějaký objekt, např. jídlo a vám se na mobilu ihned vykreslí parametry o složení apod. Trh AR je dokonce mnohem úspěšnější než VR.
AR je také často používaný v autech v podobě Head-UP Display, což je průhledný display, který vám prostorově zobrazí údaje o rychlosti auta, spotřebě nebo dopravní značky.
Příkladem úspěšné rozšířené reality je hra Pokemon GO, kterou jste určitě zaregistrovali, protože si vyžádala i pár ztrát na životech. Lidem se skrz mobil zobrazil v reálném životě virtuální objekt (pokemon) a ten měli za úkol chytit.
Rozšířená realita má velké využití v medicíně, armádě, průmyslu a dokonce i turistice.
